Звіт та проект резолюції(українською мовою)

ПРОЕКТ
ЗВІТ
за результатами роботи V Міжнародного Форуму
«Особистість в єдиному освітньому просторі»

V Міжнародний Форум «Особистість в єдиному освітньому просторі» проходив з 07 по 18 квітня 2014 р. у режимі інтернет-конференцій у м. Запоріжжя.
Метою Форуму було об'єднання зусиль учених та практиків різних регіонів і країн щодо визначення єдиної стратегії проектування та створення освітнього простору для всебічного гармонійного розвитку особистості.
Організаторами та співорганізаторми Форуму виступили Міністерство освіти і науки України, Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, Університет менеджменту освіти НАПН України, Інститут педагогіки НАПН України, Департамент освіти і науки Запорізької облдержадміністрації, Комунальний заклад, «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Санкт-Петербурзька академія постдипломної педагогічної освіти (м. Санкт-Петербург, Росія), Інститут педагогічних наук (Кишинів, Молдова), Державний вищий навчальний заклад «Запорізький національний університет», Бердянський державний педагогічний університет, Керченський державний морський технологічний університет, Мелітопольський державний педагогічний університет ім. Богдана Хмельницького, Науково-методичний комплекс «Консорціум закладів післядипломної освіти», Науковий центр розвитку особистості «Акме» (м. Санкт-Петербург, Росія), Міжвузівський дослідницький центр «Політика і освіта».
Робота Форуму була організована за напрямками чотирьох науково-практичних конференцій в інтернет-офлайн форматі
1. Філософія освітнього простору особистості
1.1. Філософія післядипломної педагогічної освіти.
1.2. Мовно-літературна освіта: сучасний вимір.
1.3. Взаємодія політики та освіти як умова формування громадянської позиції учасників
навчально-виховного процесу.
1.4. Виховання громадянина в умовах глобалізації та відкритості інформаційного освітнього
простору.
2. Освіта й особистість: нові підходи, сучасна дидактика, інноваційні технології
2.1. Розвиток компетентностей суб’єктів дидактичного процесу.
2.2. Інноваційні технології у сучасній дошкільній освіті.
2.3. Оцінка якості освітнього процесу як основної складової конкурентоздатності школи.
2.4. Розвиток професійної компетентності педагога як суб’єкта інноваційної освітньої діяльності.
2.5. Становлення та розвиток компетентностей суб’єктів позашкільної освіти.
3. Теоретичні й прикладні питання сучасної психології та освітнього менеджменту
3.1. Психологічні умови гармонійного розвитку особистості в процесі неперервної освіти.
3.2. Андрагогічні підходи у сучасному освітньому менеджменті й освіті дорослих.
3.3. Управління сучасним навчальним закладом у контексті спеціальної та інклюзивної освіти.
3.4. Інноваційні підходи та технології у сучасному освітньому менеджменті.
4. Інформаційні технології в освіті: особистість, освітній простір, методологія навчання,
освітні ресурси
4.1. Шкільна інформатика: новий стандарт, методика викладання, підготовка вчителів.
4.2. Проблеми розробки й впровадження інформаційно-комунікаційних технологій та
електронного освітнього контенту.
4.3. Медіа-освіта: реалії і перспективи.
4.4. ІТ-компетентність і професійний розвиток педагога.
Обговорення проходили у постерному режимі за напрямами і проблемами:
Всього на Форум було подано 17 відео-докладів та 22 презентації, 335 статей та тез від 366 авторів, з яких 25 докторів наук та професорів, 145 кандидатів наук. Статті та тези доповідей до обговорення подали науковці з 7 країн світу: Україна, Росія, Словацька республіка, Німеччина, Молдова, Казахстан, Латвія, Грузія. Регіони України представлено таким чином: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя та Запорізька область, Івано-Франківськ, Мелітополь, Бердянськ, Донецьк, Луганськ, Миколаїв, Рівнене, Одеса, Ужгород, Суми, Переяслав-Хмельницький, Черкаси, Кіровоград, Житомир, Чернігів, Хмельницький.
Всього ресурси V Міжнародного Форуму «Особистість в єдиному освітньому просторі» під час його проведення були відвідані 8939 разів представниками 12 країн світу: України, Росії, Казахстану, Сполучених Штатів Америки, Германії, Польщі, Молдови, Італії, Латвії, Швеції, Словакії, Грузії.
У межах роботи конференцій проводилися опитування та обговорення щодо актуальних питань. В опитуваннях взяли участь 238 респондентів і ще 117 висловили свою думку під час постерних обговорень.
Поряд із заочними оффлайн заходами у межах Форуму було проведено низку онлайн та очних заходів.
В ході конференції 2 Освіта й особистість: нові підходи, сучасна дидактика, інноваційні технології було проведено 2 вебінари:
Підсумки роботи секції «Становлення професійної компетентності суб’єктів позашкільної освіти» було підведено на вебінарі 15.04.14 який проводився в режимі on-line. Проблематика вебінару охоплювала питання, пов’язані з організацією методичного супроводу працівників ПНЗ з боку районних методичних служб, використання моніторингу в управлінській діяльності з метою забезпечення якісних змін в процесі формування професійних компетентностей педагогів-позашкільників. Піднімалася проблема використання дистанційних засобів з метою встановлення комунікаційних зв’язків як з педагогічним складом, так і з вихованцями в рамках роботи МАН чи в застосуванні проектної діяльності. У вебінарі взяли участь головний спеціаліст відділу позашкільної освіти, інтернатних закладів і соціального захисту Департаменту освіти і науки облдержадміністрації І. В. Юрченко та представники 18 районів області і м. Запоріжжя.
Робота  секції «Оцінка якості освітнього процесу як основної складової конкурентоздатності школи» пройшла у формі вебінару в ході якого були обговорені питання вибору критеріїв оцінювання якості освіти та проблем об’єктивності, достовірності, обґрунтованості висновків і припущень, що робляться на основі моніторингових досліджень якості освіти. У роботі вебінару взяли участь 25 методистів РМК, 58 керівників ЗНЗ та 115 вчителів з Дніпропетровської, Одеської та Запорізької областей. На розгляд учасників вебінару подано 6 презентацій та 6 тез доповідей.
У ході конференції 3 Теоретичні й прикладні питання сучасної психології та освітнього менеджменту 16.04 2014 було проведено засідання обласного педагогічного клубу «Статус КВО». Гостем засідання була доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри управління навчальним закладом та педагогіки вищої школи Інституту менеджменту та психології Університету менеджменту освіти НАПН України  Рябова Зоя Вікторівна.
Тема її авторської наукової теорії: Маркетингове управління в освіті: виклики сьогодення та перспективи розвитку.
Участь у засіданні взяли 57 управлінців, педагогічних та психологічних працівників з 12 районів Запорізької області. Матеріали засідання переглядалися 538 разів і були закачані 368 разів.

В ході обговорень та опитувань учасники Форуму відзначили:

·                  проблеми й протиріччя сучасної освіти, неефективність здійснюваних реформ роблять актуальними філософське осмислення освітніх процесів в контексті загальних суспільних змін;
·                  проведення успішних перетворень не можливе без мотивованого та теоретично підготовленого педагога. Вирішувати ці завдання на національному та загальнолюдському рівнях покликана післядипломна педагогічна освіта;
·                  успішне вирішення проблем, пов'язаних з навчанням мови, має істотне значення не тільки для вдосконалення мовної освіти, а й української освіти в цілому, підвищення її конкурентоспроможності в сучасному світовому освітньому просторі, для становлення в Україні громадянського суспільства;
·                  важливим засобом формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору, є громадянська освіта та громадянське виховання, як її складова та правова культура;
·                  громадянська освіта та патріотичне виховання молоді повинні стати базою, на основі якої зростатиме співпраця громадян, представників органів місцевого самоврядування й державної влади;
·                  важливим є впровадження громадянської освіти в систему загальної середньої освіти, що сприятиме формуванню громадянської компетентності учнів;
·                  зміст громадянської освіти та патріотичного виховання має бути зорієнтовано на розвиток уявлень молоді про громадянськість та шляхи її реалізації на основі системи понять із різних галузей наукових знань, на формування емоційно-ціннісного компоненту громадянської культури особистості.
·                  визнання гуманітарної освіти в цілому й мовної зокрема в якості пріоритетної при визначенні змісту освіти,найважливішим критерієм оцінки ефективності сучасного освітнього процесу; 
·                 важливою умовою успішного реформування освіти є консолідація зусиль суб'єктів відкритого освітнього простору з метою забезпечення розвитку індивідуальності учня, зміцнення й збереження його фізичного, психологічного здоров'я.
·                 подальший розвиток отримали організація єдиного інформаційно-наукового простору для обміну думками, твердженнями, досвідом між вченими і практиками та об’єднання зусиль дослідників, спеціалістів різних країн, що проводять науковий пошук у руслі проблем сучасної дидактики, інноваційних технологій в освіті; розроблення підходів і стратегій у сфері розробки механізмів проектування різноманітних рівнів освітнього простору.
·       велику роль під час запровадження в навчально-виховний процес інноваційних педагогічних технологій, які передбачають активні методи, форми та прийоми роботи з учнями, рівня професійної майстерності вчителя та володіння ним ІКТ;
·       доцільними формами підвищення кваліфікації викладачів у засвоєнні ІКТ є очна та дистанційна форми;
·       підвищенню рівня кваліфікації викладачів в області ІКТ сприяє плановий підхід в організації курсів підвищення кваліфікації, а також можливість дистанційної освіти в нашій області;
·       впровадження інформаційних технологій в освітній процес сприяє підвищенню якості освіти, вдосконалення системи управління освітою;
·       найголовнішими проблемами щодо ефективного впровадження ІКТ, на жаль, є недостатня матеріальна база навчальних закладів та пасивність самих вчителів;
·       створенню якісного електронного контенту ще не приділяється достатня увага - освітній контент повинні розробляти вчителі, які працюють у даній сфері та досконало володіють методикою навчання;
·       однією з найактуальніших проблем сучасного освітнього менеджменту в Україні є забезпечення цілеспрямованого, системного і безперервного формування цілісної готовності керівників освітніх установ до впровадження інноваційних управлінських технологій;
·       для успішного управління сучасним навчальним закладом необхідно отримати спеціальну освіту;
·       значного коригування потребує система професійної підготовки та підвищення кваліфікації керівників навчальних закладів: оновлення змісту , форм і методів навчання , а також науково- методичного супроводу їх професійного розвитку на основі системного та синергетичного , суб'єктного , компетентнісного і андрагогічного підходів;
·       значно зростає роль психологічної служби освітньої установи у науково-методичному супроводі управлінської діяльності, що вимагає впровадження системи спеціальної професійної підготовки практичних психологів в умовах вищої та післядипломної освіти;
·       актуальною проблемою сучасності є проблема професійного вигоряння, Одним з шляхів її вирішення є введення в курси підвищення кваліфікації тим з профілактики професійного вигоряння;
·        інклюзивна освіта розглядається як реалізація прав людини на отримання якісної освіти відповідно до пізнавальними можливостями і адекватному до його здоров'я середовищі за місцем проживання. Інклюзивна освіта - це довгострокова стратегія , яка розглядається не як локальний ділянку роботи , а як системний підхід в організації діяльності загальноосвітньої системи в усіх напрямках в цілому;
·       забезпечити реалізацію інклюзивних підходів може організація спеціальної підготовкі педагогів загальноосвітніх установ до роботи в інклюзивних класах;
·       важливе значення для підготовки та підвищення рівня кваліфікації щодо впровадження ІКТ мають: самоосвіта, курси підвищення кваліфікації, тренінги;
·       основну підготовку та підвищення рівня кваліфікації щодо впровадження ІКТ вчителі отримують на базі ОІППО та дистанційно;
·       необхідне впровадження медіа та інформаційної грамотності серед працівників освіти;
·       впровадження медіа та інформаційної грамотності бажано починати на рівні дошкільної освіти та  початкових класів,
·       на погляд учасників опитування, найголовніші перешкоди на шляху ефективного впровадження медіаосвіти та інформаційної грамотності є: відсутність у стандартах освіти та в інваріативній частині навчального плану, невміння організувати навчання, відсутність підготовлених вчителів, брак методичного та дидактичного впровадження, відсутність мотивації, відсутність розуміння актуальності впровадження.
У процесі обговорення на конференції, обміну ідеями і досвідом осмислення необхідності розв’язання проблеми взаємодії сучасної освіти і особистості, що динамічно розвиваються, учасники конференції дійшли до таких рекомендацій:

Міністерству освіти і науки України:
·                  визначити та юридично закріпити зміни статусу педагога в умовах запровадження в систему освіти суб’єкт-суб’єктних відносин; переглянути співвідношення прав й обов’язків учителя, який за особистісно-орієнтованої парадигми освіти втрачає значну частину своїх суб’єктних можливостей;
·                  активно залучати науковців, що займаються дослідженням проблем філософії післядипломної педагогічної освіти, до роботи з визначення стратегії розвитку вищої освіти в ХХІ ст.;
·                  вдосконалювати зміст освіти в напрямку формування громадянських й патріотичних цінностей та умінь;
·                  забезпечувати реалізацію основ національної політики в галузі мовно-літературної освіти;
·                  розглянути можливість збільшення кількості годин на вивчення курсу «Сходинки до інформатики» в початковій школі;
·                  сприяти створенню якісних підручників і навчальних посібників з інформатики для початкової школи;
·                  забезпечити вироблення чіткої національної політики в галузі створення освітнього контенту;
·                  приділяти особливу увагу і підтримувати ініціативу регіонів у розробці комплексних проектів в галузі інформатизації освіти;
·                  підтримувати ініціативу регіонів у розробці сучасних наукових, навчально-методичних засобів навчання мови та літератури;
·                  сприяти введенню окремого предмета «Громадянська освіта» в інваріантну частину навчального плану в старших класах, забезпечити якісними підручниками;
·                  удосконалювати національну систему моніторингу якості загальної середньої освіти на основі ДПА у форматі ЗНО на рівні початкової, основної та старшої школи.
·                   

Інституту інноваційних технологій і змісту навчання МОН України:
 
·                  розробити механізм реалізації особистісно зорієнтованого підходу, спрямованого на плідний розвиток особистості педагога;
·                  продовжувати оновлення методологічних основ загальних і часткових дидактик із врахуванням положень нової філософії освіти, переосмислення сутності і структури дидактичного процесу у контексті його орієнтації на особистість, розробки нових ефективних методів дидактичних і методичних досліджень;
·                  консолідувати зусилля фахівців соціально-гуманітарних дисциплін на формування соціальної компетентності комплексна проблема, працювати над уточненням змісту поняття «соціальна компетентність» з урахуванням пріоритету інтересів особистості так, як це прийнято у рекомендаціях Ради Європи;
·                  сприяти в апробації й впровадженню дистанційного навчання;
·                  розвивати методику навчання громадянської освіти.
·                  розробити методичні рекомендації щодо вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах із російською мовою навчання;
·                  удосконалити нормативно -правову базу , організаційні та фінансові механізми , які забезпечать успішне формування професійної компетентності керівників навчальних закладів в умовах вищої та післядипломної освіти;
·                   оновити стандарти професійної підготовки та підвищення кваліфікації керівників закладів освіти;
·                  розробити методичні рекомендації щодо використання методу портфоліо в початковій школі;
·                  організувати апробацію підручників до їх масового друку й розповсюдження в загальноосвітніх навчальних закладах;
·                  розробити методику використання ІКТ та електронних освітніх ресурсів у викладанні загальнонавчальних дисциплін;
·                  розробити програми профільних курсів з базових навчальних предметів з використанням ІКТ;
·                  розробити програми, навчальні плани і зміст дистанційних курсів для учнів допрофільних і профільних класів загальноосвітніх закладів України;
·                  почати виготовлення аудіовізуальних методичних матеріалів для практичної роботи вихователів ДНЗ, вчителів загальноосвітніх шкіл, працівників позашкільної освіти та професійно-технічних закладів;
·                  створити систему показників рівня медіа та інформаційної грамотності в освітніх закладах освіти.

Інститутам післядипломної педагогічної освіти:
 
·                  продовжувати роботу з розробки спецкурсів, лекцій та практичних занять, присвячених актуальним проблемам сучасної філософії післядипломної педагогічної освіти;
·                  активізувати діяльність із впровадження в освітній процес інноваційних технологій навчання мови та літератури;
·                  поширювати практику впровадження авторської педагогічної майстерні з метою дистанційного навчання учнів української мови в допрофільних класах середньої школи;
·                  спрямувати діяльність на створення умов для розвитку та самореалізації творчих словесників;
·                  удосконалювати підготовку вчителів в організації й проведенні навчальних семінарів та тренінгів із питань громадянської освіти та патріотичного виховання;
·                  активізувати розвиток інформаційно-аналітичної компетентності вчителя є один із викликів сучасного суспільства, дл цього розробити та запровадити серію науково-методичних семінарів з проблеми формування інформаційно-аналітичної компетентності вчителя засобами ІКТ та із застосуванням технології розвитку критичного мислення в між атестаційний період;
·                  створити належні умови для набуття громадянами правових знань, підвищити рівень правової освіти, правового виховання населення взагалі і підростаючого покоління, зокрема, правосвідомості, подолання правового нігілізму, задоволення потреб у правовій інформації, заохочення до участі у розбудові демократичної, соціальної та правової держави, профілактика правопорушень, забезпечення вільного і всебічного розвитку особистості;
·                  звернути належну увагу на виявлення, визначення і врахування комплексу умов для успішності особи у єдиному освітньому просторі, глобальному інформаційному просторі, сприяти координації і концентрації зусиль в організації відповідних науково-педагогічних досліджень і організаційних рішень;
·                  покласти в основу становлення та розвитку професійних компетентностей педагога позашкільної освіти має бути покладена акмеологічна модель розвитку, яка містить необхідні засоби відповідно рівням його професійної діяльності;
·                  націлити позашкільні навчальні заклади на вирішенні актуальних освітніх завдань, зокрема формування соціальних, загальнокультурних, здоров’язберігальних та інших компетентностей і світогляду дітей та молоді, підготовки їх до свідомого вибору майбутньої професії, створення умов для набуття позитивного соціального досвіду та творчої самореалізації
·                  активізувати діяльність з розробки та реалізації освітніх програм, що забезпечують розвиток професійної компетентності керівників закладів освіти , їх готовності до впровадження інноваційних управлінських технологій;
·                  активізувати впровадження андрагогічний моделей і технологій , створити консалтингові центри освіти дорослих , які забезпечать реалізацію принципів сучасної андрагогіки в освітньому менеджменті;
·                  спрямувати діяльність на створення середовища для розвитку та самореалізації , спрямованого на компенсації фізичних і психічних недоліків;
·                  продовжити системну роботу щодо підвищення кваліфікації вчителів початкових класів у між курсовий період;
·                  розширити спектр масових форм роботи з учителями педагогічними читаннями, виставками, інтерактивними діловими іграми, іншими формами методичної роботи;
·                  продовжити роботу по створенню дистанційних курсів для учнів та впровадження дистанційного навчання;
·                  поєднувати зусилля вихователів ДНЗ, вчителів загальноосвітніх шкіл, працівників позашкільної освіти та професійно-технічних закладів з метою розробки методичних рекомендацій з упровадження медіа та інформаційної грамотності.;
·                  впроваджувати системи літніх шкіл з упровадження медіа та інформаційної грамотності;
·                  підвищувати культуру проведення освітніх вимірювань і використання результатів стандартизованих тестувань на базі ОІППО.

КЗ «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти « ЗОР

·                запровадити у Запорізькій області регіональний проект з упровадження медіа та інформаційної грамотності згідно основним напрямам регіональної Концепції, затвердженої Вченою Радою КЗ «ЗОІППО» ЗОР;
·                Поширити практику проведення тренінгів з упровадження медіа та інформаційної грамотності в освітніх закладах області, насамперед, м. Запоріжжя.

Місцевим органам виконавчої влади, органам місцевого самоврядування:
 
·                  створювати сприятливі умови для оптимізації роботи закладів області, які забезпечують здійснення процесу післядипломної педагогічної освіти;
·                  сприяти створенню умов для активного впровадження в навчально-виховний процес перспективних наукових досягнень, інноваційних технологій навчання мови та літератури;
·                  при формуванні та реалізації державної політики у сфері освіти керуватися завданнями, які визначені в нормативно-правових документах і передбачають, перш за все, формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору;
·                  формувати в учасників навчально-виховного процесу позитивного образу держави, права як державного інституту, виховання почуття важливості прав людини та громадянина;
·                  поширювати серед учасників навчально-виховного процесу знання про сутність і структуру суспільства, політичну систему й владу;
·                  сприяти участі молодих громадян в житті суспільства й держави;
·                  сприяти створенню умов для активної діяльності громадських організації по підвищенню рівня правової освіти населення;
·                  створювати необхідні умови для розвитку системи дошкільної освіти, уведення інновацій і інноваційної діяльності;
·                  лобіювати інтереси освітян через використання інструментів підтримки, просування ідей громадянської освіти;
·                  постійно оновлювати й покращувати матеріально-технічне забезпечення шкіл
створити в кожному навчальному закладі кабінет інформатики для початкової школи;
·                  створити обласний та районні координаційні ради з питань інформатизації освіти;
·                  активніше впроваджувати медіа та інформаційну грамотність у навчально-виховній процес освітніх закладів;
·                  продовжувати практику проведення міжнародного медіафестивалю.

Керівникам освітніх установ:

·                  стимулювати активність творчих педагогів щодо упровадження перспективних наукових досягнень, інноваційних технологій навчання мови та літератури;
·                  винайти можливість для додаткового навчання вчителів у міжкурсовий період із метою впровадження в освітній процес інноваційних технологій;
·                  створювати умови для ефективного використання інноваційних технологій навчання мови та літератури у навчально-виховному процесі;
·                  керуватися завданнями, які визначені Державним стандартом базової і повної загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. №1392;
·                  формувати в учасників навчально-виховного процесу уміння аналізувати та інтерпретувати інформацію засобів масової інформації (інших джерел), застосовувати засвоєні поняття та уміння в процесі власної участі в житті громади, держави, суспільства, колективному прийнятті суспільних рішень та розв'язанні соціальних проблем;
·                  сприяти впровадженню результатів дослідницької роботи щодо вивчення впливу політичних процесів на реалізацію освітніх цілей в навчально-виховний процес;
·                  реалізовувати завдання громадянської освіти та виховання під час позакласної та позашкільної активності учнів;
·                  сприяти в організації демократичного шкільного життя; 
·                  розвивати систему громадянської освіти для батьків, місцевої громади, соціокультурного оточення тощо; 
·                  сприяти встановленню рівня сформованості громадянської компетентності як критерію якості освіти;
·                  оптимізувати науково-методичну роботу з питань розвитку інноваційного мислення педагогів підготовки їх до роботи на засадах особистісно орієнтованої, компетентнісної освіти;
·                  спрямувати всі форми методичної роботи на стимулювання творчих знахідок, активності педагогів, упровадження перспективних наукових досягнень, інформаційних технологій навчання, винайти можливість для додаткового навчання учителів у міжкурсовий період з метою впровадження в освітній процес інноваційних технологій;
·                  на розгляд педагогічних рад виносити обговорення сутності інформаційних освітніх технологій, перспективного педагогічного досвіду та необхідності і можливості їх упровадження в освітній процесс;
·                  створити умови для ефективного використання інформаційно-комунікаційних технологій у навчально-виховному процесі та управлінській діяльності;
·                  рекомендувати навчальним закладам використовувати в своїй діяльності автоматизовані системи управління навчально-виховним процессом;
·                  брати участь в українських та міжнародних науково-практичних конференціях з медіа та інформаційної грамотності та медіаосвіти.
·                   

Учасники конференції вважають дуже плідним обмін думками та досвідом , який відбувся в ході обговорення представлених матеріалів , висловлюють упевненість в тому , що цілеспрямована , системна та систематична робота за всіма зазначеними напрямами сприятиме досягненню стратегічних орієнтирів розвитку вітчизняної освіти , відновленню і зміцненню інтелектуального і духовного потенціалу країни.
  

Комментариев нет:

Отправить комментарий